موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی
سرخط خبرها

جنگ اوکراین در هفتمین روز | از ادامه تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه تا جنگ در شهرهای مختلف اوکراین

  • کد خبر: ۱۰۰۸۲۵
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
جنگ اوکراین در هفتمین روز | از ادامه تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه تا جنگ در شهرهای مختلف اوکراین
تنش میان روسیه و اوکراین که از سال‌ها پیش آغاز شده بود، از هفته گذشته با مداخلات غرب افزایش داشته است. پنج‌شنبه هفته گذشته حملات روسیه به اوکراین آغاز شد و در این میان مداخله‌های غرب و به طور خاص آمریکا به بدتر کردن شرایط دامن زده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پس از آن‌که استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت، در سخنانی درگیری روسیه و اوکراین را اجتناب‌ناپذیر خواند و دستور آغاز عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در اوکراین را صادر کرد.

در همین راستا نظامیان ارتش روسیه از بامداد پنجشنبه هفته گذشته (۵ اسفند) وارد عمل شدند. پوتین شنبه‌شب گذشته به ستاد مشترک نیرو‌های مسلح روسیه دستور داد نیرو‌های بازدارنده هسته‌ای این کشور را در حالت آماده باش قرار دهد.

در ادامه آخرین تحولات مربوط به هفتمین روز از عملیات نظامی روسیه در اوکراین را می‌خوانید:

ده‌ها کشته و زخمی در شهر خارکیف

مقامات محلی در خارکیف از کشته شدن حداقل ۲۱ تن و زخمی شدن ۱۱۲ در بمباران نیرو‌های روسیه خبر دادند.

آزاد سازی ۴۰ منطقه مسکونی در لوهانسک از دست نیرو‌های اوکراینی

۴۰ منطقه مسکونی در لوهانسک از دست نیرو‌های اوکراینی آزاد شد.

خبرگزاری اسپوتنیک همچنین اعلام کرد جمهوری دونتسک هدف بمباران ارتش اوکراین قرار گرفت. نیروهای جمهوری دونتسک، شهر راهبردی ماریوپل را نیز به طور کامل محاصره کردند.

یک مصوبه پارلمان اروپا به نفع اوکراین و دو مصوبه آن علیه روسیه و بلاروس

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار نامزدی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا، تحریم نفت روسیه و حذف بلاروس از سامانه مالی سوئیفت شد.

فرانسه ۱۰۰ میلیون یورو برای کمک به اوکراین اختصاص داد

ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه شامگاه سه شنبه در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: «جنگ در اوکراین یک تراژدی انسانی است. فرانسه ۱۰۰ میلیون یورو برای مقابله با این تراژدی اختصاص می‌دهد. امروز حدود ۴۰ تن کمک‌های فرانسه به ویژه دارو، به لهستان رسید.»

اسبربانک روسیه بازار اروپا را ترک می‌کند

گروه اسبربانک، اصلی‌ترین بانک روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد در پی تحریم‌های مالی گسترده در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، از بازار اروپا خارج می‌شود.

این بانک در بیانیه‌ای اعلام کرد: در شرایط کنونی، اسبربانک تصمیم دارد بازار اروپا را ترک کند، بانک‌های زیرمجموعه این گروه، با خروج غیرعادی و گسترده سپرده‌ها و تهدید‌هایی در خصوص امنیت کارکنان و دفاترشان مواجه شده اند.

اسبربانک روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد شعبه‌های زیر مجموعه این بانک با خروج قابل توجه سپرده‌ها مواجه شده و این بانک قادر به تامین نقدینگی برای زیرمجموعه هایش در اروپا نیست، اما سطح سرمایه و دارایی هایش کافی است.

سازمان امنیت و همکاری اروپا گروه نظارت خود را از خارکیف به دنیپر فراخواند

سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد گروه نظارت خود را از خارکیف به دنیپر فرا خوانده است.

این منبع افزود این گروه به زودی اوکراین را ترک خواهد کرد و گروه دیگری در خرسون، در جنوب اوکراین در امان است.

پسکوف: مناطق مسکونی را هدف قرار نداده ایم

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد نیروهای روسی مناطق مسکونی و زیرساخت های اوکراین را هدف قرار نداده اند.

دیمیتری پسکوف همچنین گفت نیروهای روسی در عملیات ویژه هیچ حملاتی علیه زیرساخت های مدنی و مناطق مسکونی انجام نداده اند. احتمال این موضوع وجود ندارد. ما فقط درباره خلع سلاح اوکراین و تأسیسات نظامی سخن می گوییم. نباید فراموش کرد که در بسیاری از موارد، از گلوله باران گروه های نازیستی سخن می گوییم که از ساکنان به عنوان سپرهای انسانی استفاده می کنند.

وی در خصوص نتایج مذاکرات نخست بین دو هیئت اوکراینی و روسی گفت کرملین نتایج آن را تحلیل و سپس برخی ارزیابی ها را ارائه خواهد کرد.

پسکوف در ادامه گفت هیچ طرح فوری برای انجام دادن گفتگو بین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی همتای اوکراینی وی وجود ندارد.

ژاپن سفارت خود را در کی یف به طور موقت بست

وزارت امور خارجه ژاپن از تعطیلی موقت سفارت خود در کی یف، پایتخت اوکراین خبر داد و اعلام کرد یک نمایندگی موقت ژاپن در غرب این کشور ایجاد شده است.

اوکراین ورود کشتی‌های روس به آب‌های سرزمینی و بنادر خود را ممنوع می‌کند

وزارت زیرساخت‌های اوکراین امروز چهارشنبه اعلام کرد این کشور در حال تهیه سندی برای ممنوعیت ورود کشتی‌های حامل پرچم روسیه در آب‌های سرزمینی و بنادر این کشور است.

بورس مسکو برای سومین روز بسته ماند

بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که بورس مسکو برای معاملات روز چهارشنبه نیز بسته خواهد بود.
بانک مرکزی روسیه معاملات روز دوشنبه و سه شنبه را به دلیل کاهش ارزش روبل روسیه تعطیل کرده بود.

تلاش نیرو‌های روس برای ورود به کی یف

آژیر خطر در سراسر کی یف، پایتخت اوکراین به صدا درآمد. ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد نیرو‌های روسیه در تلاش هستند تا کی یف را از شمال و شمال غرب محاصره کنند.

در همین حال رسانه اوکراینی از انفجار در یک تانکر سوخت در شهر خارکیف در شرق اوکراین خبر دادند.

کره شمالی: علت اصلی بحران اوکراین، سیاست سلطه طلبی آمریکا و غرب است

نماینده دائم کره شمالی در سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد علت اصلی بحران اوکراین ناشی از سیاست سلطه طلبی آمریکا و غرب است.

تعلیق روابط شرکت آمریکن اکسپرس با بانک‌های روسیه

شرکت خدمات مالی آمریکایی «آمریکن اکسپرس» از تعلیق روابط خود با بانک‌های روسیه که به علت شرایط اوکراین تحریم شده اند، خبر داد.

ونزوئلا اعلام کرد به شکل قدرتمندانه از روسیه حمایت می‌کند

نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، از حمایت قدرتمندانه از مسکو خبر داد.

وی ضمن محکوم کردن اقدامات پیمان ناتو در برهم زدن ثبات، بر موضع ثابت خود مبنی بر اینکه گفتگو و تفاهم یکی از راه‌های حفظ صلح است، تاکید کرد.

مادورو پیش از آغاز عملیات نظامی روسیه، نیز اعلام کرده بود از مسکو حمایت می‌کند.

وی همچنین با تاکید بر حمایت قدرتمندانه از اقدامات اصلی روسیه، بر اهمیت مبارزه با اقدامات برای گمراه سازی و فریبکاری تاکید کرد.

گمانه زنی سی ان ان از احتمال افتادن شهر خرسون به دست روس‌ها

شبکه سی ان ان با انتشار تصویری اعلام کرد به احتمال زیاد شهر خرسون اوکراین به تصرف نیرو‌های روسیه در آمده است. اسکرین شات‌ها از یک وب کم و ویدیو مکان یابی شده اند و صحت آن‌ها توسط CNN تأیید شده است.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه اعلام کرد نیرو‌های هوابرد روسیه در خارکیف فرود آمده اند.

گزارش سازمان ملل از شمار تلفات مناقشه روسیه و اوکراین

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که از زمان حمله روسیه به اوکراین در هفته گذشته، حداقل ۱۳۶ غیرنظامی از جمله ۱۳ کودک کشته و ۴۰۰ نفر زخمی شده اند.

لیز تروسل، سخنگوی دفتر حقوق بشر این سازمان نیز گفت: «تلفات واقعی احتمالاً بسیار بیشتر از این تعداد است.»

اعلام آمادگی نیروهای داوطلب ژاپنی برای حضور در جنگ اوکراین

در پی درخواست ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین از کشورهای اروپایی برای اعزام نیروهای داوطلب برای حضور در میدان های جنگ، ده ها نیروی ژاپنی آمادگی خود را برای اعزام به اوکراین اعلام کردند.

به گفته منابع ژاپنی، حدود ۵۰ نفر از اعضای سابق نیروهای دفاعی ژاپن و به همراه برخی کهنه سربازان این کشور آماده اعزام به اوکراین برای کمک به نیروهای نظامی این کشور هستند.

تصمیم کانادا برای شکایت از روسیه در دادگاه کیفری بین المللی

دولت کانادا اعلام کرد تصمیم دارد وضعیت اوکراین را برای بررسی جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت توسط نیروهای روسی به دادگاه کیفری بین المللی گزارش دهد.

دفتر دادستان دیوان بین المللی کیفری روز دوشنبه اعلام کرده بود تنها چند روز پس از تهاجم روسیه به اوکراین به دنبال مجوز دادگاه برای آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی ادعا شده در اوکراین است.

بایدن: پوتین نمی‌داند چه آینده‌ای در انتظار اوست

جو بایدن در سخنرانی سالانه خود در کنگره گفت: رییس جمهور روسیه دچار اشتباه محاسباتی در اوکراین شده است. پوتین تصور می‌کرد می‌تواند اوکراین را ظرف چند روز به زانو در آورد، اما حالا می‌بیند که با دیواری مستحکم و قوی رو به روست که هرگز تصورش را هم نمی‌کرد.

وی افزود: شجاعت، ایستادگی و عزم مردم اوکراین در مقابل حملات نظامی روسیه باید به الگویی برای مردم جهان تبدیل شود. پوتین تمامی تلاش‌ها برای توقف جنگ در اوکراین را نادیده می‌گیرد. او نمی داند که چه چیزی در انتظار اوست و گرنه جنگ را به سرعت متوقف می کرد.

رییس جمهور آمریکا تاکید کرد: جنگ پوتین علیه اوکراین از پیش برنامه ریزی شده بود و بدون هیچ تحریک جهانی اتفاق افتاد. پوتین تصور می‌کرد غرب و ناتو پاسخی به این اقدام نظامی روسیه نخواهند داد. ولی او اشتباه کرد. ما از قبل آماده بودیم.

جهش بی سابقه بهای نفت خام در پی تشدید تنش‌ها میان روسیه و اوکراین

ادامه عملیات نظامی روسیه در اوکراین و تحریم های غرب علیه مسکو همچنان عامل اصلی نگرانی در بازار نفت و افزایش طلای سیاه در بازار است.

بهای نفت برنت دریای شمال با ۷.۱ درصد افزایش امروز به ۱۰۴ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه رسید. این بیشترین میزان قیمت نفت از اوت ۲۰۱۴ تا به امروز است. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۸ درصد افزایش، ۱۰۳ دلار و ۴۱ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. این بیشترین افزایش درصد روزانه افزایش بهای نفت از نوامبر ۲۰۲۰ تا به امروز محسوب می شود.

آمریکا و برخی کشور‌های عضو آژانس بین المللی انرژی به توافق رسیدند به منظور مقابله با اختلالات عرضه در بازار‌های انرژی در پی تحریم‌های آمریکا علیه روسیه حدود ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک خود را آزادسازی کنند. با این حال، انتشار این خبر تاثیر چندانی در قیمت‌های بازار نداشت و تنها توانست کمی از ترس سرمایه گذاران برای ناکافی بودن عرضه را کاهش دهد.

بایدن: آسمان آمریکا به روی هواپیماهای روسی بسته است

جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در سخنرانی سالانه خود در کنگره گفت: آمریکا و متحدانش به شدت برای حملات روسیه به اوکراین آمادگی داشتند و ما به کی یف برای مقابله با مسکو کمک می کنیم.

وی افزود: ایالات متحده آسمان خود را برای تمامی هواپیماهای روسی می بندد. من از تمامی ابزارها برای حفاظت از کسب و کارها و مصرف کنندگان آمریکایی در مقابل تحریم های اعمال شده علیه روسیه بهره خواهم گرفت.

بایدن تاکید کرد: نظامیان ما هم اینک در جنگ اوکراین حضور ندارند و در آینده نیز قرار نیست در این جنگ مداخله نظامی مستقیم کنیم.

نماینده روسیه: تدابیر غرب علیه مسکو نتایج معکوس دارد

گنادی گاتیلوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در ژنو گفت، تدابیر کشور‌های غربی علیه روسیه نتایج معکوس دارد و به منطق مذاکره و گفتگو آسیب می‌رساند.

وی افزود: «ما از روش‌های دیپلماتیک حمایت می‌کنیم، اما روند دیپلماتیک باید برای مواضع همه کشور‌ها و همه بازیگران احترام قائل شود و اساس و مبنای مساوی و عادلانه داشته باشد، اما متاسفانه ما چنین چیزی را نمی‌بینیم. ما در نظام اوکراین اراده‌ای برای حل قانونی و متوازن مشکل نمی‌بینیم به همین دلیل می‌گوییم در چنین شرایطی، باید به شیوه‌ای رفتار کرد که الان رفتار کرده ایم، با این حال باز هم میان هیئت اوکراینی و روسی تماس برقرار شد و امیدواریم این روند در آینده‌ای نزدیک ادامه یابد و آغازی برای حل سیاسی باشد، در هر حال خواهیم دید که روند کار به کجا می‌رسد، اما ما هنوز خوش بین نیستیم، با این وجود در‌های مقابل خود را برای رایزنی‌ها و تلاش‌های سیاسی نمی‌بندیم به همین منظور از جانب خودمان می‌گوییم برای پیگیری روند سیاسی حل مشکل آماده ایم.»

شرکت هواپیمایی بوئینگ ارائه تمامی خدمات هوایی به روسیه را تعلیق کرد

شرکت هواپیمایی بوئینگ اعلام کرد به دنبال تشدید حملات نظامی روسیه به اوکراین ارائه تمامی خدمات هوایی از جمله فروش قطعات، تعمیر، نگهداری و پشتیبانی فنی خطوط هوایی روسیه را تا اطلاع ثانوی به حال تعلیق در می آورد.

شرکت هواپیمایی بوئینگ روز گذشته نیز اعلام کرده بود فعالیت این کمپانی در پردیس آموزشی مسکو را متوقف خواهد کرد.

استقبال مردم اوکراین برای خرید اسلحه در پی ادامه حملات نظامی روسیه

به دنبال تشدید حملات موشکی روسیه به اوکراین و کشیدن شدن جنگ به خیابانها در مناطق مختلف این کشور، دولت کی یف قوانین خرید اسلحه را برای شهروندان خود تسهیل کرده است.

مردم اوکراین از این مجوز دولتی به شدت استقبال کرده و در روزهای اخیر هزاران نفر برای خرید اسلحه و آموزش استفاده از آن به مراکز فروش سلاح گرم مراجعه کرده اند.

انگلیس به دنبال راهی برای تعدیل آسیب های ناشی از کاهش واردات نفت و گاز از روسیه است

دولت بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس به دنبال کاهش واردات نفت و گاز از روسیه و نیز خروج برای شرکتهای انرژی روسیه از این کشور به دنبال راهی برای مقابله با بحران احتمالی در ماه های آینده است.

انگلیس تاکید دارد تلاش خواهد کرد مقابل افزایش قیمت گاز و نفت به دنبال حمله روسیه به اوکراین بایستد.

حمایت حداکثری جمهوری خواهان از اقدامات بایدن در مقابل روسیه

میچ مک کانل، رهبر جمهوری خواهان سنای آمریکا اعلام کرد: اکثریت جمهوری خواهان از اقدامات دولت بایدن در قبال روسیه به دلیل حمله نظامی به اوکراین حمایت می‌کنند.

مک کانل گفت: تنها مشکل ما چالش برای تصویب بودجه درخواستی دولت برای کمک اقتصادی و نظامی به اوکراین است.

دموکرات‌ها در روز‌های اخیر نزدیک به ۶.۴ میلیارد دلار کمک مالی برای اوکراین درخواست کرده بودند.

مسکو تهدید کرد ویکی پدیای روسی را مسدود می کند

به دنبال انتشار مطالب جعلی از حمله نظامی روسیه به اوکراین و درج اطلاعات نادرست از تعداد تلفات و خسارتهای وارده این حملات به مناطق مختلف اوکراین در بخش روسی زبان ویکی پدیا، دولت مسکو تهدید کرد این پایگاه اطلاعاتی مرجع را مسدود می کند.

روسیه می گوید اطلاعات درج شده در این پایگاه درباره حمله نظامی به اوکراین در رده "اطلاعات منتشر شده غیرقانونی" است.

ویکی پدیا از جمله پایگاه های اطلاعاتی است که قابلیت ویرایش و افزودن اطلاعات را به مخاطب می دهد. با این حال، این موضوع باعث می شود افراد با انگیزه های مختلف اقدام به درج اطلاعات نادرست در این پایگاه کنند.

کانادا تمامی بنادر خود را بر روی کشتی های روس بست

کانادا اعلام کرد از این پس هیچ یک از کشتی های تجاری روس اجازه نخواهند داشت در سواحل کانادا پهلو بگیرند.

این کشور همچنین اعلام کرد در راستای فشار به دولت مسکو برای توقف جنگ در اوکراین ممکن است تمام دارایی های الیگارش ها و شرکت های روسی توسط دولت توقیف شود.

خط و نشان رییس دولت محلی چچن برای اوکراینی ها

رمضان قدیروف، رئیس دولت چچن با انتشار ویدیویی جدید، خطاب به اوکراینی ها، از آنان به عنوان نازی‌ها و شبه نظامیان پاندورا یاد کرد و گفت، فرار نکنید، ما در راهیم.

قدیروف نیرو‌های تحت امر خود را برای مشارکت در عملیات ویژه روسیه در اوکراین در اختیار روسیه قرار داد و گفت، این قهرمانان می‌خواهند برای امنیت روسیه و اوکراین جانفشانی کنند و خواسته آنان کاهش خطرات علیه غیرنظامیان است. رسانه‌های روسیه، آمار نیرو‌های چچنی را ۱۲ هزار نفر برآورد کرده اند.

ساعاتی پس از صدور دستور آغاز عملیات در اوکراین از سوی پوتین رئیس جمهور روسیه، رمضان قدیروف در پیامی ضمن اعلام آمادگی نیروهایش برای عمل به فرمان فرماندهی کل نیرو‌های مسلح روسیه (ولادیمیر پوتین) به زلنسکی توصیه کرده بود از رئیس جمهور روسیه عذرخواهی کن تا کشورت را از جنگ نجات دهی، او از اوکراینی‌ها خواسته بود دولت کشورشان را سرنگون کنند.

جهش میزان اعتماد مردم روسیه به پوتین

نظرسنجی جدیدی که در روسیه انجام شد نشان می‌دهد اعتماد مردم روسیه به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، در طول یک هفته یازده درصد رشد داشته است.

در این نظرسنجی که مرکز افکارسنجی روسیه انجام داد، مشخص شد اعتماد مردم به پوتین از ۶۰ درصد به ۷۱ درصد رسیده است.

آمریکا آسمان خود را به روی هواپیماهای روسی می بندد

آمریکا قصد دارد طی شبانه روز آتی آسمان خود را به روی هواپیماهای روسی ببندد. دو مقام آگاه که نخواستند نامشان فاش شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کردند جو بایدن، رییس جمهور آمریکا طی سخنرانی آتی خود این موضوع را به صورت رسمی اعلام خواهد کرد.

پیش تر شرکای اروپایی آمریکا شامل اتحادیه اروپا و انگلیس آسمان خود را به روی هواپیماهای روسی بسته بودند.

کاهش ارسال محموله‌های نفت روسیه به آمریکا

نشریه بلومبرگ اعلام کرد، محموله‌های نفت روسیه به ایالات متحده کاهش می‌یابد، زیرا خریداران به دنبال جایگزین می‌گردند.

به گزارش بلومبرگ، تنها محموله‌هایی که قبل از جنگ روسیه علیه اوکراین خریداری شده بود، ممکن است در ماه فوریه و مارس به ایالات متحده برسند.

خروج تدریجی «اکسون موبیل» از میادین نفتی مهم روسیه

خبرگزاری رویترز گزارش داد، «اکسون موبیل» خروج تدریجی خود را از میادین نفتی مهم روسیه اعلام کرد.

خبرگزاری ریانووستی نیز نوشت، ملیک بگداساروف، سفیر روسیه در کاراکاس به این خبرگزاری گفته است: همکاری روسیه با ونزوئلا و دیگر کشور‌های آمریکای لاتین فرصت‌طلبانه نیست، مسکو حتی تحت تحریم‌های غرب به افزایش همکاری‌ها ادامه خواهد داد.

ریانووستی گزارش داد، اکسون موبیل شروع خروج خود از پروژه «ساخالین-۱» را اعلام کرد. شرکت اکسون موبیل و «سودکو ژاپن» هر کدام ۳۰ درصد، «روس نفت »و «اوان‌جی‌سی هند» (ONGC) نیز هر کدام ۲۰ درصد در این پروژه سهم دارند.

به گزارش ریانووستی، «ساخالین-۱» شامل توسعه میادین نفت‌وگاز «چایوو»، «اودوپتو» و «آرکوتون-داگی» در سبد ساخالین است.

اکسان‌موبیل (ExxonMobil) شرکت نفت‌وگاز آمریکایی چندملیتی و دومین شرکت نفتی بزرگ جهان است، که ستاد مرکزی آن، در شمال شهر ایروینگ، تگزاس قرار دارد.

الجزیره به نقل از رسانه‌های آمریکایی اعلام کرد، واشنگتن فردا (چهارشنبه) پرواز هواپیما‌های روسی در حریم هوایی خود را ممنوع اعلام می‌کند.

فروش اضطراری ۳۰ میلیون بشکه نفت خام آمریکا

پس از آنکه الجزیره از افزایش قیمت ۳ دلاری نفت خام آمریکا گزارش داد، وزارت انرژی آمریکا از فروش اضطراری ۳۰ میلیون بشکه نفت خام از ذخایر استراتژیک خبر داد.

نجات جان زلنسکی از یک سوء قصد

به گزارش الجزیره، رئیس شورای امنیت ملی اوکراین مدعی شد: ما یک سوء قصد به رئیس‌جمهور زلنسکی را خنثی کردیم و یک گروه چچنی را که برای کشتن او فرستاده شده بودند، از بین بردیم.

افزایش قیمت ۳ دلاری نفت خام آمریکا

قیمت نفت خام آمریکا بیش از ۳ دلار افزایش یافت و قیمت هر بشکه را به ۱۰۷/۵۵ دلار رساند.

تصمیم شرکت ایتالیایی برای خروج از پروژه خط لوله گاز روسیه به ترکیه

خبرگزاری رویترز گزارش داد، شرکت نفت ایتالیایی «انی» قصد خروج از پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به ترکیه را دارد.

این درحالی است که الجزیره پیش از این اعلام کرده بود، شرکت سوئیسی مالک «نورد استریم ۲» اعلام ورشکستگی و خدمات تمامی کارکنان خود را قطع کرد.

انی (Eni) یک شرکت ایتالیایی فعال در صنعت نفت و گاز است، که در ۷۹ کشور جهان، دارای عملیات اجرایی می‌باشد.

ترکیه: نمی‌خواهیم در تحریم‌های روسیه شرکت کنیم

به گزارش الجزیره، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: خواسته‌های روسیه در مذاکرات با اوکراین سیاسی و اغراق‌آمیز است. تشدید حملات روسیه کمکی به مذاکرات نمی‌کند، اما ما مشتاقانه منتظر دور بعدی آن هستیم.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه افزود: خطوط خود را با روسیه باز نگه می‌داریم و نمی‌خواهیم در اعمال تحریم‌ها شرکت کنیم تا تحت تأثیر قرار نگیریم.

پیش از این نیز مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: ترکیه تمایلی به مشارکت در تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه ندارد.

الجزیره به نقل از خبرگزاری اوکراین نوشت، نیروی هوایی اوکراین یک کاروان روسی را در شهر «میکولایف» در جنوب این کشور منهدم کرد.

هزاران گردشگر روسی پس از ممنوعیت پرواز سرگردان شدند

خبرگزاری آرتی بر اساس گزارش انجمن آژانس‌های مسافرتی روسیه گزارش داد، بیش از ۲۷ هزار گردشگر در سراسر جهان به دلیل بسته شدن حریم هوایی اتحادیه اروپا و کانادا به روی خطوط هوایی روسیه، رها شده‌اند.

آژانس‌های مسافرتی در تلاش هستند تا مسیر‌های جایگزین برای مشتریان خود بیابند، زیرا خطوط هوایی متعددی پرواز‌های خود را نه تنها به اروپا، بلکه به آمریکای شمالی و مرکزی لغو کردند.

بایدن: پوتین فکر می‌کرد که غرب و ناتو به جنگ او علیه اوکراین پاسخ نمی‌دهند

شبکه خبری الجزیره گزیده‌ای از سخنرانی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره وضعیت اتحادیه اروپا را منتشر کرده است.

بایدن مدعی شد: پوتین جنگی از پیش برنامه‌ریزی شده و غیرموجه را علیه اوکراین به راه انداخت و تلاش‌های دیپلماتیک را رد کرد. پوتین فکر می‌کرد که غرب و ناتو به جنگ او علیه اوکراین پاسخ نمی‌دهند.

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان این‌که پوتین جنگی غیرقابل تحریک علیه اوکراین به راه انداخت، مدعی شد: اما ناتو و غرب آماده بودند.

الجزیره نوشت، مقامات اوکراینی مدعی شدند در بمباران ساختمان‌های مسکونی از سوی روسیه در منطقه «ژیتومیر»، در غرب کی‌یف ۲ نفر کشته و ۳ نفر زخمی شدند.

انفجار‌های شدید در دونتسک

خبرنگار الجزیره از گلوله باران و انفجار‌های شدید در محله‌های شمالی و غربی دونتسک خبر داد.

مقام آمریکایی: هیچ نشانه‌ای از توانایی روس‌ها برای تصرف کی‌یف وجود ندارد

الجزیره نوشت، یک مقام آمریکایی در مصاحبه با این خبرگزاری مدعی شده است به دلیل مشکلات لجستیکی تنها درصد کمی از نیرو‌های روسیه در نبرد‌های اوکراین شرکت می‌کنند.

این مقام آمریکایی گفته است: هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر این‌که روس‌ها با وجود مقاومت نیرو‌های اوکراینی می‌توانند کی‌یف را تصرف کنند وجود ندارد. روس‌ها ممکن است به تخریب کی‌یف متوسل نشوند، زیرا اگر آن را کنترل کنند به زیرساخت‌های آن نیاز خواهند داشت.

کمک ۳ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به اوکراین

خبرگزاری رویترز گزارش داد، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی از کمک ۳ میلیارد دلاری به اوکراین در ماه‌های آینده خبر می‌دهند و اعلام کرده‌اند آماده ارائه کمک به کشور‌های همسایه اوکراین هستند که از پیامد‌های جنگ آسیب دیده هستند.

رویترز همچنین نوشت، هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی هفته آینده درمورد درخواست اوکراین برای کمک مالی اضطراری بحث خواهند کرد.

الجزیره به نقل از خبرنگار خود اعلام کرد گلوله باران شهر خارکیف و حومه آن به مدت ۴ ساعت ادامه یافت.

خبرنگار الجزیره گزارش داد، مجمع عمومی سازمان ملل در دومین روز از نشست اضطراری درباره بحران اوکراین، خواستار پایان دادن به جنگ روسیه علیه اوکراین شده است.

وقوع ۳ انفجار و درگیری در مجاورت کی‌یف

شبکه خبری الجزیره به نقل از خبرنگار خود اعلام کرد ۳ انفجار و درگیری در مجاورت کی‌یف، پایتخت اوکراین روی داده است.

انفجار و درگیری در کی‌یف

خبرنگار شبکه خبری الجزیره گزارش داد، ۵ انفجار شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین را لرزانده است.

خبرنگار الجزیره همچنین گزارش داد یک رشته انفجار و درگیری در کی‌یف روی داده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع خود گزارش داد، صفحه‌ای برای پخش زنده از کی‌یف، پایتخت اوکراین آماده شده است تا در جریان سخنرانی بایدن در کنگره به نمایش درآید.

سنای آمریکا: سلاح‌های مرگبار آمریکایی به اوکراین رسیده‌اند

الجزیره نوشت، باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد کمک‌های واشنگتن به کی‌یف در ارتباط با «سلاح‌های مرگبار»، به اوکراین رسیده است.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا مدعی شد: رئیس‌جمهور بایدن پیشنهاد کمک ۶ میلیارد دلاری به اوکراین را به کنگره ارائه کرده است. کمک‌های ما به اوکراین شامل تجهیزات دفاعی و کمک‌های بشردوستانه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ما مصمم هستیم که تأیید اتحادیه اروپا، ناتو و همه متحدانمان را در قبال تحریم‌ها علیه روسیه داشته باشیم.

بایدن درباره کاهش اثرات عملیات روسیه سخنرانی می‌کند

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی وضعیت اتحادیه، درمورد اقداماتی برای کاهش اثرات عملیات روسیه صحبت خواهد کرد.

الجزیره نوشت، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: تلاش روسیه برای سرنگونی یک دولت منتخب دموکراتیک و نقض حقوق بشر در اوکراین باید قاطعانه محکوم شود.

موافقت اتحادیه اروپا با قطع دسترسی ۷ بانک روسیه ازسوئیفت

نشریه بلومبرگ با استناد به منابعی مطلع گزارش داد اتحادیه اروپا موافقت می‌کند که برخی از بانک‌های روسیه را از سیستم سوئیفت برای حواله خارج کند. گفته می‌شود برخی کشورها، از جمله لهستان، برای گنجاندن بانک‌های بیشتری در این تحریم فشار آورده‌اند.

افزایش ۷ درصدی بهای نفت

به گزارش خبرگزاری رویترز، با وجود تعهد آژانس بین‌المللی انرژی برای آزادسازی ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر، نفت بیش از ۷ درصد جهش قیمت داشت.

ترکیه در تحریم‌های روسیه مشارکت نمی‌کند

خبرگزاری آناتولی گزارش داد، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: ترکیه تمایلی به مشارکت در تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه ندارد.

چاووش اوغلو گفت: روسیه موافقت کرده است که درخواست خود را برای ورود کشتی‌های ثبت نشده به ناوگان خود در دریای سیاه پس بگیرد.

به گزارش الجزیره، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: حملات روسیه به ساختمان‌های غیرنظامی در منطقه تاریخی خارکیف وحشتناک است.

الجزیره گزارش داد، اداره مدنی پایتخت اوکراین اعلام کرده است پس از حمله به کی‌یف، وضعیت هشدار اعلام شود و ساکنان باید در پناهگاه‌ها بمانند.

تعلیق فروش تمامی اپل در روسیه

خبرگزاری اسپوتنیک نوشت، اپل از تعلیق فروش تمامی محصولاتش در فروشگاه آنلاین رسمی خود در روسیه خبر داد.

شبکه خبری الجزیره به نقل از خبرنگار خود گزارش داد، آژیر‌های خطر در کی‌یف، پایتخت اوکراین به صدا درآمده است.

شرکت سوئیسی سازنده خط لوله «نورد استریم ۲» اعلام ورشکستگی کرد

به گزارش الجزیره، رسانه سوئیسی اعلام کرد، شرکت سوئیسی مالک «نورد استریم ۲» اعلام ورشکستگی کرد و خدمات تمامی کارکنان خود را قطع کرد.

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه اعلام کرده بود شرکت مستقر در سوئیس که خط لوله گاز نورد استریم ۲ را از روسیه به آلمان کشیده است، در حال بررسی پرونده ورشکستگی است. همچنین خبرها از اقدام این شرکت در اخراج کارکنانش حکایت دارد.

خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارش داد، واشنگتن از طریق تلفن ماهواره‌ای امنی که ماه گذشته در اختیار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین قرار داده بود، دائماً با زلنسکی در تماس است.

زلنسکی: ما خواستار آتش‌بس فوری و گفت‌وگو هستیم

شبکه خبری الجزیره گزارش داد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنانی مدعی شد: «اوکراین برای آزادی و دموکراسی می‌جنگد و کشور‌های جهان متمدن باید از کشور ما در این مبارزه حمایت کنند. سقوط اوکراین به دست روسیه مقدمه‌ای برای حملات بیشتر روسیه به کشور‌های اروپایی خواهد بود.»

رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «احتمال برگزاری دور دوم مذاکرات کم است. کی‌یف تحت بمباران روسیه با موشک‌های کروز است و ما خواستار آتش‌بس فوری و گفت‌وگو پس از آن هستیم.»

منبع: yjc

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->